Vier redenen om uw financiële rapportage te optimaliseren

Posted by Planalyse on Apr 10, 2018 4:05:19 PM

De meeste organisaties zijn zich vandaag de dag ervan bewust dat hun financiële rapportage niet zo goed is als zou moeten. Toch zijn de meeste van hen traag om actie te ondernemen om dit te optimaliseren. Er zijn veel redenen waarom, maar de belangrijkste reden: andere prioriteiten.

Als u de optimalisatie van rapportages op uw verlanglijst hebt gezet, hoeft u zich geen zorgen te maken. In dit artikel staan vier redenen omschreven die u op weg kunnen helpen met het optimaliseren van uw rapportages

 

Stap 1: verplaats financiële data naar de cloud

Hoewel spreadsheets goedkoop en gemakkelijk te gebruiken zijn, kost het veel tijd en geld om rapportages te maken. Waarom? De pijn van het verzamelen van data uit meerdere bronnen is de belangrijkste reden. Dan is er de eindeloze wachttijd terwijl uw personeel handmatig gegevens met elkaar koppelt, reconcilieert, formules maakt, controleert, en het bijwerken van dashboards en rapportages.

Tip voor verbetering:

Maak de nieuwste financiële gegevens die uw team nodig heeft beschikbaar in de cloud en stop deze niet weg in afzonderlijke rapportages en spreadsheets. Op die manier zijn Excel-rapportages en web-rapportages altijd up-to-date met de nieuwste informatie en kan uw team zich concentreren op het nemen van beslissingen in plaats van het verzamelen van data.

 

Stap 2: gebruikers zelfvoorzienend laten zijn

Meerdere systemen, meer mensen, meer gegevens: een aantal oorzaken welke het proces vertragen. Waar het maken van een rapportage eerst een paar dagen duurde, duurt het ineens een paar weken, en in plaats van twee bedrijfsanalisten zijn het er nu vier. Er zijn twee factoren die bijdragen aan dit probleem: meerdere systemen die niet zijn geïntegreerd en redundantie veroorzaakt door verschillende gebruikers binnen de organisatie die dezelfde taken uitvoeren voor het verzamelen van data.

Tip voor verbetering:

Laat gebruikers kennismaken met een self-service applicatie, zodat zij in de toekomst zelf in staat zijn om rapportages te maken en niet meer afhankelijk zijn van andere, ongeacht de grootte van uw organisatie.

 

Stap 3: Eén bron van de waarheid

Zelfs kleine rapportagefouten kunnen grote problemen veroorzaken, en hoe meer uw bedrijf afhankelijk is van handmatige op spreadsheet gebaseerde rapportages, hoe meer uw bedrijf zichzelf blootstelt aan risico's. Volgens een rapport van Accenture vinden 84% van de organisaties het moeilijk om de kwaliteit van financiële gegevens en andere ondersteunende informatie te beheersen.

Tip voor verbetering:

Verplaats al uw hiërarchieën, berekeningen, data en beveiliging naar een locatie waar iedereen toegang tot heeft. Het betekent dat als er een fout is, er maar één plek is om deze te wijzigen. Iedereen heeft toegang tot dezelfde gegevens en iedereen controleert dezelfde gegevens op kwaliteit.

 

Stap 4: Optimaliseer de samenwerking tussen betrokkenen

Stop met achteruit te kijken. Strategisch handelen betekent het combineren van effectieve rapportages en analyses met plannen en forecasten - om het verleden, het heden en de toekomst duidelijk en nauwkeurig voor ogen te hebben.

Tip voor verbetering:

Financiële leiders moeten de stippen verbinden tussen de business en operationeel leidinggevenden informeren over de beheersing hiervan. In plaats van constant data te produceren, moet iedereen overeenstemming bereiken over dezelfde KPI's, statistieken, berekeningen, rapportages en data. Ga naar een ‘cloud-based’ applicatie welke de samenwerking tussen alle betrokkenen bevorderd! Tot slot, omarm dashboards en self-service rapportages die zicht geven op de gegevens die bedrijfsleiders willen en nodig hebben.

Bron: KERMAN LAU: https://blog.adaptiveinsights.com/how-to/better-financial-reporting-in-4-key-steps

Subscribe to Email Updates

Onderwerpen

Recente Blogs